Jeg arbejder professionelt med medier og kommunikation til hverdag, og det er nok det der faktisk er min største interesse og ikke madlavning/opskrifter. Jeg har dog formået at flette en del sundhed/mad ind i mit arbejde. Men generelt arbejder jeg bredt med medier og kommunikation og elsker at nørde det både teoretisk og praktisk.
Spies har, efter min mening virkelig begået en genistreg med deres kampagne: Do it for Denmark og nu deres efterfølger: Do it for Denmark – Do it for Mom. Hvis I ikke har set videoen skylder I jer selv at se den – de har 6,6 millioner views i skrivende stund og med god grund:
Hvis I vil smide den afsted til jeres mødre i håb om en lille rejsegave, kan I se mere til lige her.
Selve kampagnen handler altså om at få danskerne til at få flere børn, da vi faktisk, som det ser ud nu, ikke får nok børn til at erstatte den forrige generation. Der kan have potentielt knap så gavnlige samfundsmæssige konsekvenser. Det er ikke sjovt at være en lille generation til at understøtte en større generation, når vi engang bliver nogle gamle gnavne mænd og kvinder.
DR har også meldt sig ind i kampen og kører halv-agressivt på med reklamer for at vi skal få flere børn og ikke udsætte det, da kvinden har lavere chance for graviditet jo længere hun venter. Jeg har det i bund og grund ambivalent med det. Jeg er selv nået en alder nu, hvor det faktisk begynder at blive ganske aktuelt at få børn, men jeg kan ikke undgå at føle et vis pres af de her kampagner. Og jeg tænker at især kvinderne må sidde med den følelse i endnu højere grad. Omvendt så er det jo nødvendigt at få fokus på, at vi i fremtiden rent faktisk måske kan stå i den situation, at de nyere generationer får en kæmpe byrde, når de engang skal ud på arbejdsmarkedet og trække læsset.
Både DR og Spies har anlagt humoristiske vinkler og det virker. Spies har ramt plet med virkemidlerne i deres video, hvilket den internationale opmærksomhed også vidner om.
I forbindelse med kampagnen har Spies også lave en række træningsøvelser til at ‘øge sexlysten’ – fx nedenstående ‘pumpen’:
Ideen er sjov, men samtidig er selve øvelserne reelt ubrugelige, hvilket jeg egentlig synes er ærgerligt. Kampagnen er ganske vist anlagt med et gennemgående stærkt humoristisk islæt, men et eller andet sted kunne træningsvideoerne måske have haft mere pondus, hvis de var applikerbare til real life situationer. En blanding af det humoristiske og så rent faktiske brugbare råd, havde været endnu mere skarpt i mine øjne.
Men pointen er god; det er lave ting fysisk sammen med sin partner er utvivlsomt en god ide både i forhold til sin egen sundhed, parforholdets sundhed og dermed også sexlysten.
Sponsoreret blogpost